Wat is het zoekvolume en waarom is het belangrijk?

De vraag: wat is het zoekvolume?
Ik ga in dit artikel uitleggen wat het zoekvolume nou precies inhoudt en welk zoekvolume resultaat oplevert.

Wat is Zoekvolume?

Uiteraard is het eerst handig om te weten wat het zoekvolume is. Het zoekvolume is eigenlijk een synoniem voor een bepaalde zoekterm en de hoeveelheid zoekopdrachten daarnaar. Een hoog zoekvolume betekent dat er door veel mensen wordt gezocht naar het desbetreffende woord. Dit is natuurlijk gunstig voor het aantal bezoekers en uiteindelijk ook voor potentiële klanten. Een laag zoekvolume is dus het tegenovergestelde, een zoekterm waar weinig naar wordt gezocht.

Wat is het zoekvolume?

Zoektermen met het meeste zoekvolume

Dan zou je denken, het is toch niet zo moeilijk om dan uit te zoeken welke zoektermen juist resultaat opleveren. Dat klopt, maar er zit wel een nadeel aan. Er is namelijk een grote kans dat je concurrenten exact dezelfde populaire zoektermen gebruiken die een hoog zoekvolume opleveren.

Zoektermen onderzoek

Om hier nou voldoende van af te wijken, is het van belang dat je een zoektermen onderzoek gaat doen. Het is hierbij belangrijk dat je een overzicht krijgt van de zoektermen uit jouw branche. Dus welke producten of diensten biedt jij aan en welke zoektermen horen daarbij? Maak een overzicht welke zoektermen een hoog zoekvolume oplevert en welke juist een laag zoekvolume oplevert. Daarnaast vergelijk je welke zoektermen je concurrenten al gebruiken, want het is de bedoeling dat je op de een of andere manier hier toch ook van af gaat wijken.

Hoe selecteer ik de juiste zoektermen?

Het is belangrijk om jezelf de vraag te stellen: Welke zoekwoorden gebruiken (potentiële) klanten om bij mijn soort producten uit te komen? Wat zou jij typen om bij deze producten/diensten uit te komen? Aan de hand van deze gegevens weet je wat mensen doen om bij jou uit te komen, daar moet je uiteindelijk ook op in spelen.

Zoekvolume en Zoekwoorden voorbeelden

Als je bijvoorbeeld fiets intypt kom je op de allergrootste fietswinkels van Nederland. Als je het resultaat nou wil verkleinen, zul je iets moeten doen aan het zoekwoord. Dus verkoop jij bepaalde merken voor fietsen, laat dit dan ook terugkomen in de zoektermen. Hierdoor wijk je af van de concurrenten en komen mensen makkelijker bij jouw website of pagina terecht.

Ook is het verstandig om veel meer zoektermen voor één product in te vullen. Hoe meer verschillende zoekwoorden naar jouw website of pagina leiden, hoe groter de kans is dat mensen jou gaan vinden. Jij wil toch resultaat terugzien door meer website bezoekers te genereren of niet dan? Ga gelijk aan de slag!

Recommended Posts